8 ژانویه 2023 - یک مطالعه جدید نشان داد که استفاده از آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP-1 RAs)  خطر آریتمی را افزایش نمی دهد، که نشان دهنده یک پروفایل ایمنی مثبت قلبی عروقی است.

یافته های این مطالعه در The Diabetology & Metabolic Syndrome منتشر شده است.

آگونیست های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون برای مدیریت قند خون و کاهش وزن، توصیه هایی قوی دریافت کرده اند. اما شواهد فزاینده ای از پتانسیل ایجاد آریتمی قلبی با افزایش ضربان قلب در پی استفاده ازGLP-1 RA ، منتشر شده است. هدف از انجام این مطالعه، درک بهتر نحوه ی ارتباط GLP-1 RA با بروز آریتمی در افراد دیابتی و چاق بود.

محققان پایگاه های داده های EMBASE، MEDLINE، کتابخانه کاکرین، و سایتClinicalTrials.gov ، را از ابتدا تا 25 می 2022، به طور کامل جستجو کردند. کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل دار(RCT) که آگونیست هایGLP-1 را با دارونما یا کنترل فعال در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 یا چاق، مقایسه کرده بودند، برای این متاآنالیز انتخاب شدند. 56کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل داردر مجموع با 79720 شرکت کننده و بامیانگین سنی 57.3 سال؛ که تعداد 44028 نفر از آنها تحت درمان با آگونیست های  GLP-1بودند در مقابل 35692 کنترل،به این مطالعه وارد شدند. فیبریلاسیون دهلیزی(AF)، آریتمی های بطنی(VAs)، فلوتر دهلیزی(AFL)، و مرگ ناگهانی قلبی به عنوان پیامدهای مورد نظر (SCD) مشخص شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

· در مقایسه با گروه کنترل، استفاده از آگونیست های GLP-1 به طور قابل ملاحظه ای خطرAF، AFL،VAs  یا SCD را افزایش ندادند.

· در آنالیزهای زیرگروهی اضافی، تمایل فزاینده ای به سمت ایجاد AF با دولاگلوتاید نشان داده شد در حالی که روند معکوس با سماگلوتید خوراکی مشاهده شد.

· علاوه بر این، دوزهای بیشتر آگونیست های  GLP-1و مقادیر BMI بیشتر در شروع تحقیق، ممکن است به طور چشمگیری بروز VAs را افزایش دهد.

· سایر تجزیه و تحلیل های زیر گروهی، هیچ تغییر معنی داری را از نظر آماری نشان نداد.

در افراد دیابتی و چاق، درمان با آگونیست های  GLP-1به طور کلی با بروز قابل توجه آریتمی مرتبط نبود، که نشان دهنده یک پروفایل ایمنی قلبی عروقی اطمینان بخش است. در حالی که دولاگلوتاید اثر معکوس نشان داد، سماگلوتاید خوراکی ممکن است با کاهش بروز AF مرتبط باشد. قابل ذکر است، که پزشکان باید در هنگام درمان بیماران چاق یا تجویز دوزهای بیشتر، به دلیل خطر بالایVAs ، احتیاط بیشتری داشته باشند. تحقیقات بیشتر برای تعیین اینکه آیا اثر ضد آریتمی یا آریتموژنیک مفروض آگونیست های ، GLP-1مختص این داروها است یا خیر، ضروری است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/glp-1-ras-not-associated-with-arrhythmia-risk-and-impart-positive-cardiovascular-safety-104975